Admiral Group: Een verzekeraar, maar dan nét even anders

Admiral Group: Een verzekeraar, maar dan nét even anders

Admiral Group logo


Normaal gesproken laat ik verzekeraars links liggen. Sinds de financiële crisis zijn er maar weinig waarvan het dividend de aflopen 10 jaar is gegroeid. De Britse verzekeraar Admiral Group is een positieve uitzondering.

Deze snelgroeiende verzekeraar is de financiële crisis en de strengere regelgeving in de nasleep daarvan glansrijk doorgekomen.

Sinds 2008 is het dividend met gemiddeld 9,1% per jaar verhoogd.

Op 7 maart 2019, tijdens de presentatie van de jaarcijfers heeft het management zelfs een dividendverhoging van 11% aangekondigd.

Niet slecht hè!

Let wel: ik heb het hier over het totale dividend. Inclusief speciaal dividend.

Admiral Group Dividend per aandeel

Admiral Group heeft een bijzonder ruim dividendbeleid

Dat staat zo beschreven in het jaarverslag:

The Group’s dividend policy is to pay 65% of post-tax profits
as a normal dividend and to pay a further special dividend
comprising earnings not required to be held in the Group for
solvency or buffers.

Geen progressief dividendbeleid zoals ik dat graag zie, maar een deel van de winst zoals je vaak tegenkomt bij Nederlandse bedrijven. Plus een speciaal dividend van overtollige cash.

In de praktijk wordt bijna de hele winst uitgekeerd aan de aandeelhouder (spoileralert: dat ben ik!). En dat al jarenlang.

De dividend pay-out ratio ligt dan ook ver boven mijn normale limiet van ongeveer 60%.

Admiral Group Dividend pay-out ratio

Desondanks weet het bedrijf flink te groeien. Een paar statistieken:

  • Het aantal klanten is tussen 2008 tot 2018 toegenomen van 1.450.000 naar 6.510.000.
  • De bruto-omzet is in die tijd gegroeid van £804 miljoen naar £3.280 miljoen.
  • De winst per aandeel is gestegen van £0,54 naar £1,26 in 2018.
Admiral Group Winst per aandeel

En dat alles in de markt van schadeverzekeringen. Een markt die al tientallen jaren bestaat.

Hoe is dat mogelijk?

Bij het lezen van de jaarverslagen zijn mij een paar punten opgevallen die bijdragen aan het succes van Admiral.

Admiral maakt veel gebruik van coassurantie en herverzekeringscontracten. Daarbij nemen deze verzekeringsmaatschappijen het grootste deel van de risico’s over.

De bekende Duitse verzekeraar Munich RE neem bijvoorbeeld het risico van 40% van de Britse verzekeringen voor zijn rekening. 38% gaat naar andere partijen. Admiral draagt eigenlijk maar 22% van de risico’s zelf.

Van elke 4 á 5 verkochte verzekeringen komt er maar één voor rekening van Admiral, De rest wordt ‘doorverkocht’ aan andere verzekeraars.

Uiteraard kost het een deel van de premie. Er zijn ook voordelen:

Sharing risk allows Admiral to only provide capital backing for a minority of its business; this results in a superior return on capital for Admiral shareholders whilst also providing protection for losses.

Daarnaast is er nog iets wat opvalt bij het bestuderen van de jaarcijfers.

“Other revenue”

Met 78% van de omzet is de verzekeringstak in het Verenigd Koninkrijk veruit de grootste. Het grootste deel van deze omzet komt uit de premies van autoverzekeringen.

Maar het grootste deel van de winst wordt niet gemaakt met autoverzekeringen.

Nee, dat staat onder de post “Other revenue” in het jaarverslag.

Dit zijn aanvullende diensten zoals bijvoorbeeld pechhulp, huurauto’s, administratiekosten, rente voor betaling in termijnen en extra ongevallenverzekeringen terwijl je in je auto zit.

Alles bij elkaar goed voor £67 per auto in 2018.

Op deze activiteiten zit een winstmarge van 81%. Zeer winstgevend dus!

Bron: jaarverslag 2018

Wat doet Admiral Group precies?

Autoverzekeringen

In het Verenigd Koninkrijk is Admiral een van de grootste autoverzekeraars. 4.320.000 auto’s zijn via de Admiral Group verzekerd. Het marktaandeel is 17%.

Alhoewel er nog groei in zit (2018 +360.000 auto’s) kan dit natuurlijk niet oneindig doorgaan. Er zijn de verschillende initiatieven ontplooid om in de toekomst te blijven groeien.

Een daarvan is het verkopen van opstal- en inboedelverzekeringen aan bestaande klanten in het Verenigd koninkrijk. Eind 2018 waren er 865.800 huishoudens verzekerd bij Admiral. Een groei van 31% ten opzichte van 2017.

Persoonlijke leningen

Een andere manier van cross selling is het verstrekken van persoonlijke leningen via Admiral loans. Het gaat hierbij voornamelijk om autoleningen. Dit is een vrij nieuwe activiteit. Admiral is er in 2017 mee begonnen. Eind 2018 was er voor 300 miljoen aan leningen verstrekt.

Internationale expansie

Een andere groeiaanjager is internationale expansie. Een paar jaar geleden heeft de verzekeringsmaatschappij zijn vleugels uitgeslagen naar Frankrijk, Spanje, Italië en de Verenigde Staten. Daarbij kopieert het zijn succesvolle business model vanuit het Verenigd Koninkrijk.

Om als verzekeraar winst te maken heb je een bepaalde schaalgrootte nodig. Omdat Admiral in deze landen zijn verzekeringsportefeuille vanaf nul opbouwt (niet via overnames) maakt het in de meeste landen nog verlies. Alleen Spanje droeg het afgelopen jaar voor het eerst bij aan de winst.

Toch groeit het aantal klanten en verzekeringen in deze landen snel. +18% in 2018. Ik verwacht dan ook dat ze in de toekomst gaan bijdragen aan de winst.

Vergelijkingssites

Naast verzekeringen heeft is Admiral ook eigenaar van vier vergelijksites.

  • Confused.com (Verenigd Koninkrijk)
  • Rastreator.com (Spanje)
  • LeLynx.fr (Frankrijk)
  • Compare.com (Verenigde Staten)

Confused.com is winstgevend. De rest maakt verlies. Over het geheel gezien is de bijdrage aan de winst is minimaal.

Vergelijkingssites zijn natuurlijk wel de perfecte manier om de concurrentie in de gaten te houden. Tegelijkertijd kan Admiral zijn eigen verzekeringen gunstig positioneren.

In Nederland gebeurd hetzelfde met independer.nl. Achmea heeft de vergelijkingssite een paar jaar geleden overgenomen. Als je nu zoekt naar een autoverzekering komt het aanbod van Inshared(ook van Achmea) prominent bovenaan te staan.

Wat is het rendement op het eigen vermogen?

Al deze activiteiten zorgen voor een bovengemiddeld rendement op het eigen vermogen(ROE). In 2018 was de ROE 56%.

En zoals je ziet in de grafiek was dit geen uitzondering.

Admiral Group Rentabiliteit eigen vermogen

Conclusie

De koers-winstverhouding is 15,64 en het dividendrendement is 5,9%.

Het zal je niet verbazen dat ik enthousiast ben over dit bedrijf. Op maandag 25 maart heb ik een kleine positie geopend.

Ik heb 21 aandelen gekocht voor £21,45 per aandeel.

Deze aankoop voegt €30,71 toe aan mijn jaarlijks dividendinkomen.

Tot slot wil ik je deze grafiek uit het jaar verslag niet onthouden.

Als ik 10 jaar geleden £100 had geïnvesteerd, was dit nu ruim £400 waard geweest. Een rendement van 314%.

Niet slecht, als je het mij vraagt.

Admiral Group grafiek totaal rendement in 10 jaar
Bron: jaarverslag 2018


Wat is jouw mening over Admiral Group?


Disclaimer: De auteur heeft een positie in Admiral Group PLC

Foto: Admiral Group media

De kleine belegger

De kleine belegger is in 2013 begonnen met beleggen in aandelen. Hij is bijzonder geïnteresseerd in bedrijven die elk jaar een stijgend dividend betalen. Sinds 2018 schrijft hij over de voortgang van zijn aandelenportefeuille op dit blog.

Naast beleggen in aandelen is hij sinds 2013 succesvol actief in crowdfunding via het platform van Bondora. Zijn rendement is 14,6%. Dit is na aftrek van kosten en wanbetalingen.

14 reacties

  • Ik ken het bedrijf niet.

    Met de ratio’s is niks mis mee en levert een mooi dividendrendement.

    Ook in jouw portefeuille pas deze diversificatie prima.

    Kortom mooie analyse en aankoop.

    • Bedankt, Dividendbelegger.

      Het is makkelijk om de zoveelste voedingsmiddelenfabrikant te kopen. Daar heb ik er al genoeg van in mijn portefeuille.

      Ik ben actief op zoek geweest naar een bedrijf in de financiële sector. Zo blijft de portefeuille goed gespreid.

  • Een mooie analyse, maar ik moet zeggen de payout ratio baart me wel zorgen. Inclusoef speciaal dividend is het bijna een REIT qua ratio.

    Dat gezegd hebbende is omgezien het rendement mogelijk wel een wat hoger risico waard. Ik heb nog niks uit de UK qua aandelen en wil wel graag mijn portfolio verder uitbreiden. Maar doe ik dat voor of na 12 april 🙂

    • Grappig aandeel. Je koopt wel hele kleine posities. Ik vraag me dan af

      A) via welke broker doe je dat? Dit in verband met kosten versus dividend.
      B) als je bij de giro zit zijn de kosten laag, maar heb je dan custodian betaal je per dividendbetaling alsnog flink
      C) deze verzekeraar heeft wel hoge k/w verhouding

      • Heb gewoon even zin om te reageren 🙂

        ad )Zelf doe ik het ook bij DeGiro en zeker voor Amerikaanse aandelen betaal je bijna niks.

        ad B) heb ik gewoon een Active accountant een geen problemen met ontvangen dividend.

        ad C) een verzekeraar met groei laat altijd een hogere k/w verhouding zien. Daarom is die van Aegon zo laag omdat daar praktisch geen groei meer wordt verwacht de komende jaren.

        http://dividendportfolio.nl

      • Welkom op mijn blog Spaarvarken 🙂

        Ik hou mijn aandelen aan via een standaard account bij DeGiro.

        Het custodian account is aantrekkelijk. Je aandelen worden dan niet uitgeleend aan derden en daarmee loop je geen risico dat je de stukken kwijt bent als de tegenpartij failliet gaat.

        Maar de kosten per dividendbetaling in een custodian account zijn €1,00 + 3,00% van dividend (maximaal 10,00%). Dat is aan de hoge kant voor een kleine belegger als ik.

        Voor deze transactie betaalde ik €4,30 transactiekosten plus €0,53 valutakosten voor het omwisselen van mijn euro’s naar ponden aan DeGiro. Daarnaast nog €2,63 stamp duty (overdrachtsbelasting) aan de Britse staat.

        Totaal kom ik op € 7,46. Dat is 1,4% van de waarde van mijn transactie.

        Dit is redelijk veel. Als de aandelen eenmaal gekocht zijn, zijn er geen kosten meer. Voor Nederlandse en Amerikaanse aandelen zijn de kosten lager.

        Het kopen van mijn aandelen in kleine aantallen doe ik bewust. Het verkleint de kans en de impact van een verkeerde beleggingsbeslissing.

        Ik bouw mijn posities in een bedrijf in fases op. Zo blijf ik het bedrijf volgen en kijk ik of mijn verwachtingen kloppen.

        Wat natuurlijk ook meespeelt; het geld waarmee ik beleg moet elke maand weer verdiend worden. Ik heb geen loterij gewonnen of iets dergelijks.

        Als laatste de waardering. Ik denk dat er twee zaken meespelen. Zoals dividendbelegger al aangeeft, de groei van de afgelopen jaren schept een verwachting voor de toekomst.

        En ten tweede; andere verzekeraars beleggen de premies zelf. Daar wordt vaak het grootste deel van de winst mee gemaakt. Deze winst is gevoelig voor de resultaten op de financiële markten. Admiral is qua type verzekeraar meer een klantloket. Het geeft het grootste deel van de premies door aan herverzekeraars.

        Het heeft dus wel een risico aan de klantenkant op de verzekeringsmarkt maar niet op de financiële markt. Dat zie je terug in de waardering.

        • Het mooie aan degiro is zeker de lage kosten. Ik heb zelf bewust de keuze gemaakt voor custodian, omdat het risico anders te groot is. De kosten zijn zeker hoger en deels ook onaantrekkelijk voor een dividendportefeuille. Ik heb ook nog een account bij binck lang geleden daar begonnen. Het streven iis ook min of meer een dividendportefeuille. Ik maak echter wel uitstapjes en sluit posities ook wel eens.

          Ik heb o.a. ook nog value8 cum prefs, canadian pacific 4% perp en nog wat andere stukken bij de binck. Ik hou normaal gesproken posities aan van max 1500 euro om het risico overzichtelijk te houden.

          Momenteel ben ik eigenlijk op zoek naar nieuwe inspiratie en nieuwe fondsen. Het rendement moet wel wat hoger gemiddeld zijn.

          Ik werk zelf bij een verzekeraar en weet wel iets van de business.

          • Bedankt voor het delen van je posities. Het is leuk om te lezen wat andere beleggers in de portefeuille hebben.

            Ik ben zelf vooral op zoek naar aandelen waarvan het dividend op termijn stijgt. Dat het aanvangsrendement soms lager is vind ik niet erg. Ik hoop er nog tientallen jaren van te genieten.

    • Hoi Mr. Robot,

      Het dividendbeleid is inderdaad anders dan dat van andere dividendgroeiaandelen. Een dividendverlaging kan je ook zeker niet uitsluiten.

      Aan de andere kant zie ik wel groeimogelijkheden bij Admiral. En met een dividendrendement van 5,9% heb je weinig dividendgroei nodig om een goed rendement te halen.

      De politieke soap rondom de Brexit is spannend. Wat de uitkomst ook is, Groot-Brittannië zal echt niet zomaar afgeleiden naar de afdeling ‘opkomende markten’.

  • Ik ken de verzekeraar niet. Het verleden ziet er qua belegging mooi uit, maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst wat mij betreft. Zeker niet voor de korte termijn.
    Ik ben toch meer voor spreiden, spreiden, spreiden.
    Leuk dat je je beleggingen en keuzes met ons deelt. Zo leren we van elkaar. Ik hoop, dat ze weer zo’n mooi decennium krijgen.

  • Wat een mooie vondst, ik kan mij voorstellen dat je blij bent met deze aankoop. Past ook goed in je portefeuille, zo’n financieel buitenbeentje. De Duitse herverzekeraar Munich RE staat trouwens op mijn watchlist. Je ziet niet vaak dat hoogdividend aandelen zo sterk groeien. Met zo’n hoge pay-out ratio vraag ik me af hoe ze zo snel kunnen groeien. Hoe ziet de schuldpositie en ontwikkeling daarvan eruit? In ieder geval gefeliciteerd met je aankoop!

    • Bedankt DKK.

      De schuldpositie stijgt wel maar zijn niet problematisch. Volgens mij ligt het in lijn met andere verzekeraars.

      Munich RE is een mooi dividend aandeel. Jammer dat er duitse dividendbelasting op wordt ingehouden. Het kost tijd om dat terug te krijgen.